Transformatiestrategie 2017

De transformatie van ons concern

Met de in 2014 geformuleerde Transformatiestrategie 2017 maakt Blokker Holding versneld werk van vernieuwing. De strategie is erop gericht binnen drie jaar weer winstgevende groei te realiseren en een prominente toekomstbestendige omnichannel-speler te zijn in de Benelux, de winkel- en online activiteiten verder uit te breiden in Duitsland en onze positie op de speelgoedmarkt versterken in Frankrijk. In 2017 is onze online omzet toegenomen tot € 300 miljoen (2014: € 98 miljoen).

Vier pijlers

Big BazarDe Transformatiestrategie 2017 rust op vier pijlers:

  1. Dicht bij de klant
  2. Eigentijdse formules
  3. Excellente operatie
  4. Open en betrokken teams

Dicht bij de klant

Wij staan steeds dichter bij de klant door de vinger aan de pols te houden op social media en via de klantenservice. Dicht bij de klant betekent voor ons: de wensen van onze klanten vervullen waar en wanneer zij dat willen, met relevante en onderscheidende winkels en producten tegen een redelijke prijs en met de hoogste service. 

De endless aisle

Nieuwe systemen maken klantcontact efficiënter en directer. Door ons online aanbod in de winkels te ontsluiten ontstaat een endless aisle: klanten kunnen producten die niet (meer) op voorraad in de winkel zijn toch bij ons bestellen en laten thuisbezorgen. 

Lees meer over onze pijler Dicht bij de klant.

EEen vingerscanner in het E-DC voor blokker.nl in Goudaigentijdse formules

Wij innoveren in hoog tempo. Verschillende ketens hebben de afgelopen jaren op basis van kwalitatief en kwantitatief klantenonderzoek en actieve merkontwikkeling hun winkelformules vernieuwd. De vernieuwde formules bieden een verbeterde klantervaring met meer gemak en service, snellere beschikbaarheid van de producten, optimale levering en vervlechting tussen de fysieke en online winkels. Zo sluiten onze winkelformules steeds beter aan op de wensen van de moderne klant.

Meer waardering en omzet

Klanten weten onze nieuwe winkelformules te waarderen. Dat vertaalt zich in een omzetstijging in de vernieuwde winkels. Maar tevreden zijn wij geenszins. Wij staan pas aan het begin. In deze omnichannelwereld moeten retailers hun beloftes waarmaken. Leveren waar en wanneer de klant dat wil, snel, makkelijk en zo kostenefficiënt mogelijk. Een vriendelijke klantenservice en attent webcareteam dienen als vraagbaak en pakken klachten voortvarend aan. 

Lees meer over onze eigentijdse formules.

EEen positieve review op internet voor Cook&Coxcellente operatie

Omnichannel-retail op topniveau vergt steeds meer van de moderne retailer en de organisatie achter de ‘winkels’. Onze winkelformules werken achter de schermen steeds nauwer samen om te komen tot excellente operatie. Een mooi voorbeeld van krachtenbundeling binnen ons concern zijn onze Shared Service Centers (SSC). Zo zijn de online activiteiten voor alle winkelformules van Blokker Holding ondergebracht in het SSC Omnichannel Nextail. Door betere samenwerking maken wij grote stappen gezet op het gebied van omnichannel. En ons SSC Kwaliteit waakt over de kwaliteit en veiligheid van onze assortimenten.

Keuzes maken

Wij moeten omzet en kostenontwikkeling meer met elkaar in lijn brengen. Excellent opereren houdt ook in dat wij als ondernemende retailers verlieslatende filialen sluiten en daar waar wij kansen zien filialen openen. Essentieel hierbij is een constructieve relatie met onze verhuurders. Blokker Holding kiest voor een portfolio van winkelformules dat past bij onze strategie, kennis en ambitie binnen onze kernactiviteiten Huishoud, Speelgoed en Wonen.

Het Xenos-distributiecentrum in WaalwijkFulfilment

Logistiek en ICT vormen belangrijke schakels in het realiseren van een betaalbaar en winstgevend aanbod en betrouwbare levering aan de klant. Fulfilment gaat steeds meer bepalen of wij onze beloften kunnen waarmaken. Daarom hebben wij de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra: voor Xenos is onlangs een nieuw distributiecentrum opgeleverd in Waalwijk en in Gouda is in september 2015 een groot e-fulfilment center voor Blokker.nl geopend.

Open en betrokken teams

Samen werken wij aan een toekomstbestendig retailconcern waar innovatie, ondernemerschap en servicegerichtheid hoog in het vaandel staan. Wij vinden het belangrijk dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen. Managementvaardigheden, leiderschapsontwikkeling, klantgerichtheid en productkennis zijn belangrijke eigenschappen om goed te kunnen functioneren.

Ontwikkelen en opleiden

Het concern kijkt voortdurend uit naar jong talent. Het gaat er in de eerste plaats om dat je goede mensen aantrekt en ze verder ontwikkelt voor een loopbaan in het eigen bedrijf. Blokker speelt daarop in met opleidingen. Opleidingen zijn een gedeelde verantwoordelijkheid van werknemer en werkgever. Interne opleidingstrajecten die dergelijke kwaliteiten ontwikkelen nemen bij ons de komende jaren een hoge vlucht. Zo is Beroeps Begeleid Leren inmiddels gemeengoed bij Blokker.

Medewerkers belangrijker dan ooit

Team van Intertoys in Den HaagIn tijden van transformatie zijn onze medewerkers belangrijker dan ooit. Verandering gaat niet vanzelf; wij moeten samen aan de slag. Wij zitten in een turbulente sector die altijd aan verandering onderhevig blijft. Dit is een uitdaging die wij graag aangaan. Bij Blokker Holding krijgen mensen dan ook echt kans het verschil te maken bij een retailconcern in beweging.